Borettslag på Solvang var pilotkunde for felles elbil-ladesystem

Elbil Borettslag

Løsningen er både enkel, brukervennlig og økonomisk

Da vår forretningsutvikler Leif Inge skulle utvikle gode felles ladeløsninger for elbil i borettslag og sameier, fikk han uvurderlig drahjelp fra en svært engasjert kunde. Løsningen vi har samarbeidet om, er både brukervennlig og økonomisk fordelaktig.

Vi har sammen med referansekunder jobbet iherdig med å utvikle enkle løsninger og et godt system for å overføre dataene fra det enkelte ladepunktet til en felles sentral. Prosjektet har vært svært vellykket.

Vi har per nå 60 borettslag i distriktet, og vi ser en markant økning i behovet.

– Det kommer slike løsninger opp overalt fremover, opplyser Leif Inge.

DSC01206


«Plug and play»

Solvangen borettslag i Haugesund var en av de første som fikk systemet på plass.

 Her er det «plug and play», og bare til å koble opp bilen for lading. Man kan starte ladingen fra mobilen og følge med på at forbruket stemmer. Betalingsløsningen fungerer helt topp, hvor hver beboer belastes for sitt forbruk en gang i måneden. Det kan varmt anbefales til andre med behov for et felles system, forteller Svein Skrunes fornøyd.

Som styreleder for borettslaget er han opptatt av å være fremtidsrettet.

Shared from Lightroom mobile(1)-2

Store fordeler og mye å spare

Svein fremhever fordelene med å ha felles ladeløsning i borettslaget.

– Elbiler og hybrider er kommet for å bli, og salget er økende. Vi så på det som en klar fordel for våre beboere å ha dette på plass, og i tillegg er det et stort pluss om man senere skal selge leiligheten, opplyser han.

Styrelederen trekker også frem at det kan være store prisforskjeller og mye å spare på å gjøre undersøkelser hos ulike leverandører.

– Vi sjekket grundig og sammenlignet prisene og hentet inn tilbud fra flere. Prisforskjellen var faktisk på så mye som 100 000 kroner. Hos Haugaland Kraft betaler du for strømmen du bruker, og anlegget er forholdsvis rimelig. Servicen vi får, har gjort at Haugaland Kraft er et selvsagt valg for vårt borettslag, forteller han. Det er tydelig at dette ikke bare er en jobb for Leiv Inge og kollegaene, men at de virkelig brenner for å gjøre brukerne fornøyde.

Gode tips for andre borettslag

Svein Skrunes har gode tips å komme med til andre borettslag som vurderer felles ladeløsninger.

– Nøkkelen til suksess for vårt borettslag har vært å komme med ærlige tilbakemeldinger og bygge gjensidig tillit. Vi var opptatt av å kartlegge utfordringene og finne et system som fungerer til vårt behov. Fokuset var også på nærhet til hjelp om det skulle være noe. Vi stilte også krav til at systemet skulle være enkelt å bruke. Alt dette fikk vi til med Haugaland Kraft.


Ærlige tilbakemeldinger er gull verdt

– Vi har underveis i prosessen hatt fokus på stadige forbedringer, og her har blant annet Svein sine tilbakemeldinger vært essensielle. Han har bred erfaring fra offentlig sektor, og er ofte den personen som andre borettslag ringer til for å få råd. Svein er både tydelig og stiller mange krav. Det er derfor et stort kompliment for oss at han har blitt så fornøyd, forteller Leif Inge stolt.

Forretningsutvikler Leif Inge Yrke

Svein nikker gjenkjennende til beskrivelsen.

– Samarbeidet har vært basert på tillit og god dialog. Jeg har vært svært tydelig hele veien og er ikke redd for å fortelle hvor skoen trykker.  Jeg har vært mer opptatt av å fortelle hva som må løses, enn å skryte av det som går bra. Det har blitt satt stor pris på hos Haugaland Kraft, og de har vært veldig gode å ha med gjøre, forteller den stødige styrelederen.


Angrer ikke på at de har valgt lokalt

Styrelederen er ikke i tvil om at det har vært lurt å velge et lokalt selskap til jobben.

– Det har vært vesentlig. Vi slipper å forholde oss til kontorer langt borte, telefonkø, ventetid og tungvint dialog frem og tilbake. Med en lokal leverandør som Haugaland Kraft har hjelpen alltid vært like om hjørnet. Når vi ringer, så stiller de aldri spørsmål ved henvendelsen og sjekker opp med én gang, påpeker han.

Når vi ringer, så stiller de aldri spørsmål ved henvendelsen og sjekker opp med én gang, påpeker han.

Svein Skrunes, styreleder i Solvangen borettslag
Svein Skrunes


Fordelaktig for kunden

Leif Inge Yrke er svært stolt av hva vi har fått til sammen med kundene.

– Vi fikk på plass løsninger sommeren 2020 til hotell, borettslag, hyttegrender og garasjeanlegg. Siden den gang har vi kontinuerlig jobbet med forbedringer basert på feedback. Vi var svært spente, og betalingsløsningen kom på plass i ettertid. Det har vært et spennende og givende arbeid, forteller han.

Ulike aktører opererer med forskjellige forretningsmodeller. Hos Haugaland Kraft er det sameiet som betaler for grunninstallasjonen, en løsning som Yrke mener er fordelaktig for kunden.


– Her legges ikke alt på den enkelte. Det er i tillegg en svært god ladeløsning hvor laderne snakker med hverandre. På den måten fordeles godene istedenfor at èn fullader på maks. Dette holder kostnadene nede, og den enkeltes forbruk kommer i en personlig faktura. Sameiet får også tilbud på en god nedbetalingsplan på 5 år fra banken, opplyser han.    

Tilbakemeldingene fra kundene er at det er enkelt og brukervennlig. De opplever at her er det bra å bo, og at de er en del av en bærekraftig fremtid.

Leif Inge Yrke, forretningsutvikler i Haugaland Kraft


Lokale samarbeidspartnere – et samfunnsansvar

Leif Inge Yrke trekker også frem samfunnsansvaret som vi har stort fokus på.
– Haugaland Kraft er opptatt av å gi tilbake til samfunnet. Vi skal være fremoverlente og opptatt av bærekraft. Derfor satser vi på lokale samarbeidspartnere og kortreist produksjon. Samarbeidet med Solstein er også noe vi er stolte av, hvor mange ulike mennesker får mulighet til en god arbeidshverdag ut fra sine forutsetninger, forteller Yrke.

Haugaland Kraft er opptatt av å gi tilbake til samfunnet. Vi skal være fremoverlente og opptatt av bærekraft. Derfor satser vi på lokale samarbeidspartnere og kortreist produksjon.

Leif Inge Yrke, forretningsutvikler i Haugaland Kraft

OM LØSNINGEN
Prosessen steg for steg:

Noe du lurer på?

Publisert