Løsningen er både enkel, brukervennlig og økonomisk
Da vår forretningsutvikler Leif Inge skulle utvikle gode felles ladeløsninger for elbil i borettslag og sameier, fikk han uvurderlig drahjelp fra en svært engasjert kunde. Løsningen vi har samarbeidet om, er både brukervennlig og økonomisk fordelaktig.
Vi har sammen med referansekunder jobbet iherdig med å utvikle enkle løsninger og et godt system for å overføre dataene fra det enkelte ladepunktet til en felles sentral. Prosjektet har vært svært vellykket.
Vi har per nå 60 borettslag i distriktet, og vi ser en markant økning i behovet.
– Det kommer slike løsninger opp overalt fremover, opplyser Leif Inge.
«Plug and play»
Solvangen borettslag i Haugesund var en av de første som fikk systemet på plass.
–Her er det «plug and play», og bare til å koble opp bilen for lading. Man kan starte ladingen fra mobilen og følge med på at forbruket stemmer. Betalingsløsningen fungerer helt topp, hvor hver beboer belastes for sitt forbruk en gang i måneden. Det kan varmt anbefales til andre med behov for et felles system, forteller Svein Skrunes fornøyd.
Som styreleder for borettslaget er han opptatt av å være fremtidsrettet.
Store fordeler og mye å spare
Svein fremhever fordelene med å ha felles ladeløsning i borettslaget.
– Elbiler og hybrider er kommet for å bli, og salget er økende. Vi så på det som en klar fordel for våre beboere å ha dette på plass, og i tillegg er det et stort pluss om man senere skal selge leiligheten, opplyser han.
Styrelederen trekker også frem at det kan være store prisforskjeller og mye å spare på å gjøre undersøkelser hos ulike leverandører.
– Vi sjekket grundig og sammenlignet prisene og hentet inn tilbud fra flere. Prisforskjellen var faktisk på så mye som 100 000 kroner. Hos Haugaland Kraft betaler du for strømmen du bruker, og anlegget er forholdsvis rimelig. Servicen vi får, har gjort at Haugaland Kraft er et selvsagt valg for vårt borettslag, forteller han. Det er tydelig at dette ikke bare er en jobb for Leiv Inge og kollegaene, men at de virkelig brenner for å gjøre brukerne fornøyde.
Gode tips for andre borettslag
Svein Skrunes har gode tips å komme med til andre borettslag som vurderer felles ladeløsninger.
– Nøkkelen til suksess for vårt borettslag har vært å komme med ærlige tilbakemeldinger og bygge gjensidig tillit. Vi var opptatt av å kartlegge utfordringene og finne et system som fungerer til vårt behov. Fokuset var også på nærhet til hjelp om det skulle være noe. Vi stilte også krav til at systemet skulle være enkelt å bruke. Alt dette fikk vi til med Haugaland Kraft.
Ærlige tilbakemeldinger er gull verdt
– Vi har underveis i prosessen hatt fokus på stadige forbedringer, og her har blant annet Svein sine tilbakemeldinger vært essensielle. Han har bred erfaring fra offentlig sektor, og er ofte den personen som andre borettslag ringer til for å få råd. Svein er både tydelig og stiller mange krav. Det er derfor et stort kompliment for oss at han har blitt så fornøyd, forteller Leif Inge stolt.
Svein nikker gjenkjennende til beskrivelsen.
– Samarbeidet har vært basert på tillit og god dialog. Jeg har vært svært tydelig hele veien og er ikke redd for å fortelle hvor skoen trykker. Jeg har vært mer opptatt av å fortelle hva som må løses, enn å skryte av det som går bra. Det har blitt satt stor pris på hos Haugaland Kraft, og de har vært veldig gode å ha med gjøre, forteller den stødige styrelederen.
Angrer ikke på at de har valgt lokalt
Styrelederen er ikke i tvil om at det har vært lurt å velge et lokalt selskap til jobben.
– Det har vært vesentlig. Vi slipper å forholde oss til kontorer langt borte, telefonkø, ventetid og tungvint dialog frem og tilbake. Med en lokal leverandør som Haugaland Kraft har hjelpen alltid vært like om hjørnet. Når vi ringer, så stiller de aldri spørsmål ved henvendelsen og sjekker opp med én gang, påpeker han.
Når vi ringer, så stiller de aldri spørsmål ved henvendelsen og sjekker opp med én gang, påpeker han.
Svein Skrunes, styreleder i Solvangen borettslag
Fordelaktig for kunden
Leif Inge Yrke er svært stolt av hva vi har fått til sammen med kundene.
– Vi fikk på plass løsninger sommeren 2020 til hotell, borettslag, hyttegrender og garasjeanlegg. Siden den gang har vi kontinuerlig jobbet med forbedringer basert på feedback. Vi var svært spente, og betalingsløsningen kom på plass i ettertid. Det har vært et spennende og givende arbeid, forteller han.
Ulike aktører opererer med forskjellige forretningsmodeller. Hos Haugaland Kraft er det sameiet som betaler for grunninstallasjonen, en løsning som Yrke mener er fordelaktig for kunden.
– Her legges ikke alt på den enkelte. Det er i tillegg en svært god ladeløsning hvor laderne snakker med hverandre. På den måten fordeles godene istedenfor at èn fullader på maks. Dette holder kostnadene nede, og den enkeltes forbruk kommer i en personlig faktura. Sameiet får også tilbud på en god nedbetalingsplan på 5 år fra banken, opplyser han.
Tilbakemeldingene fra kundene er at det er enkelt og brukervennlig. De opplever at her er det bra å bo, og at de er en del av en bærekraftig fremtid.
Leif Inge Yrke, forretningsutvikler i Haugaland Kraft
Lokale samarbeidspartnere – et samfunnsansvar
Leif Inge Yrke trekker også frem samfunnsansvaret som vi har stort fokus på. – Haugaland Kraft er opptatt av å gi tilbake til samfunnet. Vi skal være fremoverlente og opptatt av bærekraft. Derfor satser vi på lokale samarbeidspartnere og kortreist produksjon. Samarbeidet med Solstein er også noe vi er stolte av, hvor mange ulike mennesker får mulighet til en god arbeidshverdag ut fra sine forutsetninger, forteller Yrke.
Haugaland Kraft er opptatt av å gi tilbake til samfunnet. Vi skal være fremoverlente og opptatt av bærekraft. Derfor satser vi på lokale samarbeidspartnere og kortreist produksjon.
Leif Inge Yrke, forretningsutvikler i Haugaland Kraft
OM LØSNINGEN Prosessen steg for steg:
Haugaland Kraft kommer på gratis og uforpliktende befaring og skreddersyr et ladesystem for boligselskapet.
Boligselskapet velger om det er felles ladere eller egne ladere på faste parkeringsplasser som passer borettslaget dere best.
En installatør monterer infrastruktur og ladebokser. Beboer kan enkelt bestille ladeboks også i ettertid.
Beboer bruker ladebrikke eller app for å styre sin lading – enten på sin egen eller felles lader.
Ingen administrasjon for styreleder. Fakturering og support av anlegget driftes av det norske selskapet PlugPay AS.
Noe du lurer på?
Boligselskap har ofte andre behov for elbil-ladesystem enn private boliger.
– Dersom beboer har tilgang til eget sikringsskap i nærheten av der ladeboksen skal stå, kan det ofte benyttes privatladere av ønsket type.
– Dersom beboerne deler parkeringsområde, vil strømmen til laderne komme fra et felles strømskap med felles strømmåler.
Da må strømkapasiteten fordeles på en smart måte, slik at alle kan få nok strøm på bilen sin til daglig bruk, og ingen sikring ryker.
Da bør også energikostnadene fordeles rettferdig, slik at beboere kun betaler for det de har ladet for. Ta kontakt for gratis og uforpliktende befaring i deres boligselskap.
Boligselskap har krav om å legge til rette for elbillading for sine beboere iht eierseksjonsloven §25. Reglene er like for sameier og borettslag. Det finnes likevel noen unntak, men det skal mye til for at styret kan nekte tilrettelegging. Eksempler på unntak kan være brannfare eller at det ikke finnes egnet plassering. Dersom montering av infrastrukturen til elbil-ladesystem koster over ½ G per boligeier (som tilsvarer ca 48.000 kr), har ikke styret lov til å tilrettelegge for elbillading.
Et ladesystem for boligselskap består av en grunninstallasjon og ladepunkt. Det vil også gis tilbud på nytt målepunkt, internett access og graving der hvor det er behov for dette. Vi tilbyr også valgfri service og administrasjonsavtale for rettferdig fordeling av energikostnader.
Vi skiller mellom to løsninger:
Felles ladeplass hvor beboere deler på ladepunktene.
Egne ladeplasser hvor hver enkelt beboer har eget ladepunkt.
Grunninstallasjonen vil si at parkeringsområdet klargjøres med den infrastruktur av elektrisk anlegg og kabling for at man skal kunne koble på ladepunkt. For de som ønsker felles ladeplass, inkluderes ladepunktene i grunninstallasjonen.
Et ladepunkt består av selve ladeboksen, samt kabling fra grunninstallasjonen og bort til der ladeboksen skal stå. Elbilladere for borettslag/sameier skiller seg fra private elbilladere ved at de har flere funksjoner. Dette gjør dem litt dyrere. Funksjoner inkluderer blant annet utstyr for lastbalansering og kommunikasjonssystem mot betalingsløsning.
Et målepunkt er strømmåleren som måler forbruket til elbil-ladesystemet. Noen vil ha behov for nytt inntak og strømmåler som dekker elbil-ladesystemet, mens andre kan benytte seg av eksisterende målepunkt. Det er installatør som beregner hvilken løsning som er mulig i hvert enkelt boligselskap. Dersom det ikke er nok kapasitet i eksisterende anlegg og det må legges opp nytt inntak, vil vi gi et prisestimat på for dette. Det er først etter at tilbud er signert at installatør vil kunne søke om økt kapasitet hos nettselskapet. Da vil nettselskapet dra på befaring og gi et reelt tilbud. Dette tilbudet må godtas og betales før resten av ladesystemet kan installeres.
Internett access er nødvendig for at de smarte elbil-laderne skal kunne kommunisere med hverandre og skyen. Dersom det er 4G dekning eller allerede er wifi i parkeringsområdet, er det ikke behov for noe mer. I en del garasjeanlegg er det dårlig dekning, og da er det behov for å sette opp en lokal wifi-løsning i garasjen. Boligselskapet kan selv velge leverandør av dette. Vår installatør tilbyr å installere dette for dere, og internett access kan fås via Haugaland Kraft Fiber (Altibox).
Graving vil kreves i enkelte tilfeller. Vi kan gi tilbud på dette via vår installatør, eller boligselskapet kan velge å ordne dette på eget initiativ.
Valgfri service og administrasjonsavtale består av en lovpålagt årlig fysisk service av ladesystemet, samt betalingsløsning for rettferdig fordeling av energikostnadene.
Vi tilbyr en enkel service og administrasjonsavtale som dekker lovpålagt årlig service og rettferdig fordeling av energikostnader. Hver beboer som har valgt å være med på elbil-ladeløsningen betaler da en månedlig avgift, og styret slipper å ta jobben med fakturering.
Generelt vil et vanlig elbil-ladesystem kreve følgende: – Lovpålagt årlig fysisk service av systemet, gjennomført av godkjent installatør. – Enkel ukentlig overfladisk sjekk av systemet, for å se at det ikke har blitt gjort skader/hærverk. – Rettferdig fordeling av energikostnader. Styret kan velge å få tilgang til skyløsning, hvor det gis oversikt som kan brukes til å fordele kostander og sende ut faktura til beboerne. Dersom styret ikke vil ta denne jobben, kan styret kan velge service og administrasjonsavtale fra Haugaland Kraft Energi.
For felles ladesystem: Beboere bestiller enkelt en ladebrikke på våre nettsider, og den brukes til å registrere hvor mye det lades for.
For individuelle ladebokser: Beboere bestiller enkelt sin ladeboks på våre nettsider. Den blir trygt installert av sertifisert installatør på oppgitt parkeringsplass. Beboer vil motta ladebrikke, men kan også bruke app for å både starte eller planlegge lading.
For styret: Boligselskapet eier lade-systemet og strømmåleren. De vil derfor motta vanlig faktura på strøm og nettleie. Når beboere lader, vil betaling komme inn på boligselskapets konto. Første gang systemet brukes registreres det informasjon om ønsket mottakerkonto, og det fastsettes en valgfri pris på hvor mye det skal koste å lade på dette anlegget (kr/kWh). Prisen kan endres underveis i skyen dersom det er ønskelig. Vi hjelper dere gjerne i gang med dette, og etterpå trenger ikke styret å tenke på noe.
For beboer: Når beboer har bestilt og mottatt ladebrikke og/eller ladeboks, må de registrere betalingsinformasjon. Ladebrikken eller appen registrer hvor mye det lades for, og betaling blir sendt til styrets valgte konto. Det er styret som fastsetter pris for lading. Vi hjelper dere gjerne i gang!
Systemet som installeres består av Easee Charge ladebokser. – 1,4 til 22 kW (1- og 3-fase lading) – Reduserer kapasitetsbehovet med opptil 90 % – Utnytter nettkapasiteten på IT- og TN- nett på en sikker og effektiv måte. – Smart lastbalansering – Integrert RFID-leser og energimåling – Utviklet og produsert i Norge – Fint design. Boksen er 70 % mindre enn andre løsninger og veier kun 1,5 kg.
Ladingen startes med RFID-brikke eller med mobiltelefon via brukerportalen. Ladere har innebygget strømmåler, og du faktureres etterskuddsvis én gang pr. måned for ditt strømforbruk. Prisstrukturen dere er satt opp med er «borettslagsmodellen», der PlugPay mottar strømfakturaen. Kostnaden på strømforbruket som går til lading, deles på brukerne som betaler faktisk kostpris i tillegg til månedskostnaden i avtalen med Haugaland Kraft.
Tjenesten inkluderer faktureringstjeneste for alle brukere av ladeanlegget via eFaktura, Vipps, EHF eller PDF-faktura (e-post), driftsovervåking av anlegget med prioritert feilretting, normalt innen én virkedag, og kostnadsfri døgnåpen brukersupport.
Faktureringen skjer etterskuddsvis i slutten av påfølgende måned. Ved lave fakturaverdier vil fakturaen holdes tilbake til fakturaverdien overstiger vår beløpsgrense. Brukere som ikke oppfyller gjeldene beløpsgrense vil bli informert om dette ved e-postvarsel. For øyeblikket er beløpsgrensene kr. 250,- for privatpersoner, og noe høyere for bedriftskunder.
Nei. Dersom en bruker ikke betaler for sitt forbruk, vil det bli sendt en purring med purregebyr og renter. Forblir fakturaen ubetalt etter purringens forfall, vil vi stanse brukerens tilgang til ladeanlegget, inntil kravet er gjort opp i sin helhet.
Logg inn på plugpay.no og gå inn på eierportalen.
Her kan du som har administrator tilgang:
Velge «Dropp-inn» om laderne skal være offentlig tilgjengelig slik at ladekundene skal kunne betale med Vipps / Visa eller MasterCard.
Velge «Ingen Dropp-inn» om laderne skal være private.
Logg inn på plugpay.no og gå inn i eierportalen. Dersom du har aktivert «Dropp-Inn» slik at laderne skal være offentlig tilgjengelig og ladekundene skal kunne betale med Vipps / Visa eller MasterCard, må du sette en pris.
Som administrator kan du gjennom eierportalen velge mellom ulike prismodeller for ladeanlegget i ditt borettslag. Vi anbefaler våre kunder å gå for «Borettslagsmodellen» med et påslag på 50 øre/kWt. Dette påslaget er inntjening som går til borettslaget. Som standard er det borettslagsmodellen som er valgt for dere. Som administrator av PlugPay kan du endre både prismodell og priser for borettslaget inne i eierportalen.