Ha kontroll på når strømmen er billigst. Se og juster strømforbruket ditt i sanntid og finn ut hvor det kan være strøm – og dermed penger – å spare. Lanseringen av KraftPlugg er bare starten. Velkommen til Haugaland Kraft 2.0.
Vi løper rundt i skogen. Vi løfter vekter på treningsstudio. Vi går noen skritt på jobben. Vi sykler til enden av kommunegrensa og tilbake igjen. Alt mens vi med våre duppeditter har kontroll på hvor mye energi vi forbruker samt kroppens bevegelser og hjerterytme.
Nå er tiden inne for å få samme kontroll på energiforbruket i hjemmet ditt.
Vi har lansert KraftPlugg – et helt nytt og lokalt utviklet smartverktøy fra Haugaland Kraft. Lanseringen er startskuddet på Haugaland Kraft 2.0 – din reise mot å få langt større kontroll over eget forbruk og dine strømkostnader.
– Kraftpluggen er et produkt for framtiden og vil ta strømkundene våre – og Haugaland Kraft – inn i en ny, smartere tid. Vår kundeapp Mitt Hjem, i kombinasjon med KraftPluggen vil levere spennende tjenester på én flate, sier Kristian L. Gautesen, forretningsutvikler i Haugaland Kraft.
Ved å blant annet kunne nedjustere strømforbruket enkelt via smartteknologi når du er på arbeid, sover eller når strømprisen er høy, vil KraftPlugg og Mitt Hjem-appen være viktige elementer i Haugaland Kraft 2.0 – en fremtid hvor du har styringen på din egen kraft.
Kraftige funksjoner vil strømme til
KraftPlugg kobles direkte til strømmåleren din og samhandler med Haugaland Krafts kundeapp Mitt Hjem. Denne brukervennlige dialogen gjør at du kan se, og på sikt styre, strømforbruket ditt i sanntid på og med mobilen din.
Parallelt med lanseringen av KraftPlugg, jobber Haugaland Kraft kontinuerlig med mange funksjoner og tjenester i Mitt Hjem-appen, som gjør at du vil få et smartere hjem og dermed spare kostnader på ditt strømforbruk, samtidig som du beholder komforten i hjemmet.
– Ved hjelp av KraftPluggen vil du som kunde altså få informasjon om ditt forbruk i sanntid. Denne informasjonen vil gi deg kunnskap. På sikt vil denne kunnskapen kunne gi deg mulighet til energieffektivisering samt øke din komfort, trygghet og sikkerhet i hjemmet, sier Leif Inge Yrke, prosjektleder i Haugaland Kraft.
Hva du får med en KraftPlugg:
Strøm forbruket direkte til mobilen. Se hvor mye strøm du bruker i sanntid og finn ut hvor det kan være strøm – og dermed penger – å spare.
Live strøm: På mobilen og i kundeappen Mitt Hjem ser du kontinuerlig og i sanntid hvor mye strøm du bruker.
Full kontroll: Få oversikt på ditt strømforbruk og strømpris døgnet rundt.
Smart strømforbruk: I fremtiden vil du kunne planlegge energiforbruket slik at du for eksempel lader bilen når strømmen er billigst.
Bedre sikkerhet: KraftPlugg inneholder en temperaturmåler og viser til enhver tid temperaturen i sikringsskapet ditt.
Utviklet lokalt
KraftPlugg er utviklet av Haugaland Kraft og våre lokale samarbeidspartnere. Dette er et bevisst valg for å støtte opp under lokalt næringsliv.
– Vi er stolte av at KraftPlugg er et produkt utviklet lokalt av Haugaland Kraft for våre strømkunder. Hele utviklingsreisen har involvert flere lokale bedrifter på Karmøy der blant annet Informasjonskontroll (IK) har bistått med produktutvikling. Arbeidsmarkedstiltaket Solstein har satt sammen komponentene og sendt KraftPluggen hjem til våre kunder, forteller Yrke.
Bli med på reisen mot et smartere strømforbuk
Kraftpluggen vil bare bli sterkere og sterkere – smartere og smartere. Vi håper at du vil være med på reisen og gi oss innspill og tilbakemeldinger på veien mot å utvikle KraftPluggen og Mitt Hjem til å bli nyttige verktøy mot et smartere strømforbruk i en smartere fremtid.
Med KraftPluggen koblet til strømmåleren vil du være klar for morgendagens løsninger fra Haugaland Kraft. Vi har nå åpnet opp for bestillinger og vil gjerne ha betatestere med på reisen.
1.) Først av alt må du laste ned siste versjon av Mitt Hjem i App Store eller Google Play. 2.) Åpne appen på telefonen din og klikk på «Legg til» når du står på «Hjem»-fanen. 3.) Klikk så på «KraftPlugg»-flisen, for å starte bestillingsprosessen.
NB, du må være strømkunde hos oss og ha god wifi-dekning der KraftPluggen er plassert, for at den skal kunne fungere.
Videoen over viser hvor enkelt det er å bestille i appen. Her har kunden strømavtale hos oss og er allerede medlem i kundeklubben.
Da kan det være at KraftPluggen ikke klarer å koble til appen Mitt Hjem via bluetooth.
Når du får opp en bluetooth-paringsforespørsel fra KraftPluggen, trykk på «Koble sammen»/«Tilknytt» for å koble til KraftPluggen. På noen telefoner, som Huawei, kan det være at du ikke får opp paringsforespørselen, men vil få opp et bluetooth-symbol i statuslinjen som indikerer en bluetooth-paringsforespørsel fra KraftPluggen. Dra ned fra toppen, trykk på varselet og trykk «Tilknytt» for å koble til KraftPluggen. Dersom du ikke aksepterer bluetooth-forbindelsen eller venter for lenge med å akseptere den, får du opp en melding om at vi ikke får kontakt med HAN-porten. Dette gjelder også om HAN-porten er åpen, så lenge man ikke aksepterer bluetooth-forbindelsen.
I displayvinduet på strømmåleren din kan du se om HAN-porten er åpnet eller ikke. Let etter der det står «HAN» nedenfor displayvinduet og se om du finner en trekant i displayvinduet ovenfor. Finner du trekanten, er HAN-porten åpnet. Er det ikke en trekant der, må du inn på Min side hos nettselskapet for å søke om å åpne HAN-porten. (Klikk på «Mer info» for å se bilde som viser hvor du skal sjekke)
Alle stømmålerne er ustyrt med en fysisk utgang, en standardisert port ofte kalt HAN-porten. Gjennom HAN-porten vil du kunne få detaljert informasjon om strømforbruk i øyeblikket, strømforbruk siste time, spenningsnivå og overskuddskraft som mates inn i strømnettet.
HAN-porten er som standard stengt. HAN-porten kan åpnes ved å ta kontakt med ditt lokale nettselskap. Ligger boligen i Haugaland Kraft sitt nettområde, gjør du dette på Min side på Fagne.no. Ligger boligen utenfor vårt nettområde, søker du om å åpne HAN-porten hos det lokale nettselskapet der boligen er.
Opplever du feil med tilkoblingen av KraftPlugg og Mitt Hjem, anbefaler vi at du nullstiller KraftPluggen før du prøver igjen.
Bruk en kulepenn eller lignende til å holde nede den lille knappen helt til venstre på baksiden av KraftPluggen.
Hold inne knappen til det lyser i lysene over porten for HAN på KraftPluggen lyser samtidig.
Nå er KraftPluggen klar for et nytt forsøk.
NB, hvis du har vært koblet til med en KraftPlugg i Mitt Hjem tidligere, må du aller først koble denne fra i appen før du nullstiller KraftPluggen.
Klikk på «Mer info» for å se bilde av baksiden av KraftPluggen, hvor knappen for å nullstille og lysdiodene er.
Det er fordi funksjoner og tjenester knyttet til KraftPluggen kun kan brukes i kundeappen vår Mitt Hjem.
Får ikke KraftPluggen koblet til, eller du får opp bilde om at vi ikke får kontakt med HAN-port?
Da kan det være at KraftPluggen ikke klarer å koble til appen Mitt Hjem via bluetooth.
Når du får opp en bluetooth-paringsforespørsel fra KraftPluggen, trykk på «Koble sammen»/«Tilknytt» for å koble til KraftPluggen. På noen telefoner, som Huawei, kan det være at du ikke får opp paringsforespørselen, men vil få opp et bluetooth-symbol i statuslinjen som indikerer en bluetooth-paringsforespørsel fra KraftPluggen. Dra ned fra toppen, trykk på varselet og trykk «Tilknytt» for å koble til KraftPluggen. Dersom du ikke aksepterer bluetooth-forbindelsen eller venter for lenge med å akseptere den, får du opp en melding om at vi ikke får kontakt med HAN-porten. Dette gjelder også om HAN-porten er åpen, så lenge man ikke aksepterer bluetooth-forbindelsen.
KraftPluggen koster ordinært 990 kroner. Om du er medlem i kundeklubben, får du den gratis. NB, du må være strømkunde for å kunne kjøpe og bruke KraftPluggen.
Per i dag har vi ikke åpne APIer mot KraftPluggen. Den er koblet sammen med vår kundeapp Mitt Hjem, og vi jobber med å videreutvikle funksjoner og tjenester koblet opp mot smarte dingser i hjemmet i én flate for våre kunder. Ambisjonen er å utvikle åpne API, men vi kan dessverre ikke love når det kommer.
Lanseringen av KraftPlugg er bare starten. Med KraftPluggen koblet til er du klar for det som kommer av funksjoner fremover
Leveringstid er fortiden 3-8 dager.
For å få åpnet HAN-porten, må du søke nettselskapet om å få åpnet HAN-porten.
Her finner du en veiledning for hvordan du går frem for å søke nettselskapet.
Se hvor mye strøm du bruker per time, dag, uke og måned.
Sjekke hvor mye solkraft anlegget ditt produserer – akkurat nå, hittil i dag, denne måneden og i år.
Sjekke saldo på Skybatteriet ditt
Se all informasjon om ditt medlemsskap i kundeklubben – unike fordeler, medlemsgevinst m.m.
Finne månedens gratis film fra Altibox.
Få oversikt over alle dine faktura og kundeforhold.
Gi oss beskjed om du finner mørke gatelys.Helt konkret jobber vi videre med å koble oss mot elbiler/elbilladere, smart energistyring, f.eks. varmeovner, og funksjoner knyttet til strøm, Solkraft, Altibox og andre produkter vi leverer i dag.
I tillegg ønsker vi alltid tilbakemeldinger fra dere som bruker KraftPlugg og Mitt Hjem på hva dere venter mest på.
Ja, KraftPluggen kan også brukes av bedrifter. Per nå kan ikke bedrifter bestille KraftPlugg via Mitt Hjem, så bedrifter oppfordres til å ta kontakt med en bedriftsrådgiver for mer informasjon.