Elhub er en ny løsning for utveksling av informasjon mellom strømleverandører og netteiere. Elhub skal være sentral for å håndtere måleverdier (strømforbruk) og annen kommunikasjon i det norske kraftmarkedet, og vil være sentral i behandling av leverandørbytter, flyttinger og rapportering.
Elhub kom i drift 18. februar 2019
Flytting: Etter innføring av Elhub er det strømleverandøren din du skal kontakte ved flytting – ikke netteier. Netteier kan imidlertid kontaktes i unntakstilfeller.
Din kontaktinformasjon: Det er strømleverandøren din som skal holde kontaktinformasjonen din oppdatert, og sørge for at oppdateringer meldes videre inn i Elhub. Korrekt informasjon går så videre via Elhub til blant annet nettselskapene. På den måten får du én aktør å forholde deg til.
Spørsmål om faktura og forbruk: Strømleverandøren blir ditt kontaktpunkt når det gjelder spørsmål om strøm- og nettleieavtale, faktura og forbruk. Netteier kontaktes kun ved spørsmål direkte tilknyttet ditt strømanlegg (nytilknytning / endring av strømanlegg, ved strømbrudd etc.)
Web Plugin
Du kan logge deg på Elhub for å finne egne abonnement med informasjon om strømforbruk, kraftleverandør og annet. Her kan du styre hvem som skal ha tilgang til dine data i Elhub, og kan benytte webløsningen for styring av tilgang til måleverdier og kundeinformasjon. Det kan for eksempel være å gi tilgang til noen du har avtale med om energiøkonomisering.
Når skal du kontakte Haugaland Kraft Nett?
Du skal fortsatt kontakte Haugaland Kraft Nett hvis du for eksempel skal:
- Bygge nytt / knytte nybygg til strømnettet
- Endre / øke effekten på det elektriske anlegget
- Legge om / flytte eksisterende nett
- Endre fra 1-fase til 3-fase
- Sjekke forbruket du har hatt hos en tidligere strømleverandør (hvis du har byttet i det siste)
- Sjekke forbruket for perioder der du ikke har hatt strømleverandør
- Spørre om noe knyttet til opphørsfaktura for nettleie
- Melde fra om farlige forhold i nettet
- Melde fra om eller sjekke status på strømbrudd