KraftPlugg og HAN-port / Koble til KraftPlugg

Åpne HAN-port

For at KraftPluggen skal fungere må du åpne HAN-porten gjennom nettselskapet ditt. HAN-porten er som standard stengt, slik at andre enheter, som KraftPlugg, ikke kan hente ut forbruksdata fra strømmåleren din.

 

Er boligen din i Fagne sitt nettområde kan du selv åpne HAN-porten på Min side på Fagne.no.

Ha klart WiFi nettverksnavn og passord

Når du skal installere KraftPluggen din til strømmåleren og koble den til Mitt Hjem, er det viktig at du legger inn riktig WiFi nettverksnavn og passord. Husk å skille mellom små og store bokstaver. Et godt tips er å skrive dette ned på en lapp før du setter i gang installasjonen.

 

KraftPlugg må være koblet til 2.4 Ghz nettverk

For at tilkoblingen av KraftPluggen skal lykkes er det viktig at den kobles til 2.4 Ghz nettverket. Det er derfor viktig at du vet forskjellen på disse før du skal koble KraftPluggen til strømmåleren i Mitt Hjem.

Hva er 2.4 Ghz nettverk?

2.4 Ghz nettverket har lengre rekkevidde enn 5G nettverket, som vil si at det gir bedre dekning ved et lengre område men med lavere hastighet.

Hvordan skiller man på 2.4 Ghz og 5G nettverk?

Vanligvis er det enkelt å skille disse på nettverksnavnene til de to ulike. Nettverksnavnet for 5G-nettet kjenner du ofte igjen ved at det har «5G» i nettverksnavnet, , mens 2.4 Ghz nettverket ikke har det.

Eksempel på 5G-nett: «Internett4321-5G»

Har du allerede endret nettverksnavnene og ikke kan skille på 2.4 Ghz og 5G?

Da bør du logge deg inn på Din Side hos din nettverksleverandør og sjekke hva som skiller de ulike i nettverksnavnet. Vi anbefaler også endre nettverksnavn på 5G nettverket ved å legge til «5G» i nettverksnavnet slik at du enklere kan se hva som skiller dem.

Trenger du fortsatt hjelp?

Vi jobber med å gjøre det mulig for deg å være mest mulig selvhjulpen, men enkelte tjenester må vi fortsatt bistå deg med. Noen eksempler:

  • Opp- eller nedgradering av TV og internett
  • Oppsigelse av fiber ved flytting
  • Bestilling av nytt utstyr

Vi har åpent for besøkende fra klokken 08:00-15:30 i ukedagene. Du finner oss i Haukelivegen 25, Haugesund.

Vi kan svare deg hele døgnet via vår chatbot, og på menneskelig chat og telefon mellom klokken 08:00-20:00 ukedager, og 10:00-14:00 på lørdager.

For spørsmål om nettleie, strømbrudd og strømnettet generelt, gå til ditt lokale nettselskap.

hjelp