Betaling og faktura / Beløp på faktura

Hva består fakturaen min av?

Kort forklart består fakturaen din av strøm, nettleie og Altibox.

Strøm: Strømprisen blir satt av Nord Pool, den nordiske kraftbørsen. Alle strømleverandører kjøper strømmen til samme pris og selger den videre til deg med et påslag. Påslaget er pr kWh og/eller et fast månedsbeløp. En andel av påslaget går også til å betale lovbestemte elsertifikater. Påslaget utgjør bare 3 prosent av strømregningen til en gjennomsnittsforbruker i Norge.

Betaling for overproduksjon av solkraft vil vises på denne delen av fakturaen. Vær oppmerksom på at tilbakebetalingsprisen er uten mva.

Nettleie: Nettleien er prisen du betaler for strømmen som fysisk transporteres hjem til deg, og betales til ditt lokale nettselskap. Nettleien skal bl.a. dekke drift, vedlikehold og utbygging av strømnettet. Over halvparten av nettleien du betaler, er skatter og avgifter til staten (avgift til Enova, forbruksavgift og merverdiavgift). Den statlige strømstøtten blir administrert av nettselskapene, og den vil derfor vises på denne delen av fakturaen.

Altibox: Hvis du har en avtale om TV- og/eller bredbåndstjenester fra Altibox, vil dette være inkludert på fakturaen. Fakturaen viser informasjon om hvilket produkt du har, samt eventuelle tilleggstjenester og rabatter knyttet til bredbåndstjenestene.

Avbetaling: Hvis du har kjøpt solceller, elbillader eller varmepumpe gjennom oss, vil månedsbeløpet for nedbetaling også vises på fakturaen.

Alle spesifikasjoner finner du på side 2 i PDF-versjonen av fakturaen.

Dette må du være oppmerksom på:
Fakturaen for Altibox vil alltid gjelde for den måneden du mottar den, mens strøm og nettleie faktureres etterskuddsvis.

Hvordan regner dere ut strømprisen på min faktura?

Din strømpris beregnes ved å gange hvor mye strøm du bruker hver time med strømprisen for den timen.

På fakturaen din viser vi din gjennomsnittspris for hele måneden. Dette gjør det enklere for deg, så du slipper å holde styr på alle timeprisene, og det sparer plass på fakturaen. Hvis du bruker mest strøm når prisene er høye, vil gjennomsnittsprisen din øke, og hvis du bruker mest strøm når prisene er lave, vil gjennomsnittsprisen din synke.

Hvis du har flere strømmålere, vil gjennomsnittsprisen variere for hver måler, da du gjerne bruker strømmen i ulike mengder og på forskjellige tidspunkter per målepunkt.

Hvorfor er strømfakturaen min høyere enn tidligere?

Det er flere grunner til at strømregningen din kan være høyere.

Høyere forbruk: Hvis du bruker mye strøm, spesielt i perioder når prisene er høye, vil dette øke regningen din. Du kan følge med på strømprisen time for time i Mitt hjem-appen.

Varierende strømpriser: Prisene på strøm varierer, og høyere priser på Nord Pool-markedet vil påvirke regningen din.

Sesongvariasjoner: Kaldere vær om vinteren kan føre til økt strømforbruk for oppvarming, noe som øker regningen. Ved å bruke verktøyet «Innsikt» i Mitt hjem-appen kan du få en estimert oversikt på hva som bruker mest strøm i din bolig.

Feil beregning: Det kan hende at vi tidligere har beregnet for lavt forbruk. Dersom nettleien også ble beregnet for lavt i samme periode, vil dette også ha vært fakturert for lite. Eventuelle etterslep vil bli inkludert på en senere faktura.

Andre ting våre kunder lurer på

Trenger du fortsatt hjelp?

Vi jobber med å gjøre det mulig for deg å være mest mulig selvhjulpen, men enkelte tjenester må vi fortsatt bistå deg med. Dette gjelder:

  • oppsigelse av Altibox-abonnement
  • oppsigelse av kanalpakker, poeng og ekstra utstyr

Åpningstider for besøkende

Vi har åpent for besøkende fra kl. 08:00-15:30 i ukedagene. Du finner oss i Haukelivegen 25, Haugesund.

HKon svarer deg døgnet rundt

Chatboten vår HKon er tilgjengelig 24/7 for å svare på det du lurer på.

Åpningstider på chat og telefon

Spørsmål rundt internett, TV og andre Altibox-produkter
Mandag-fredag: kl. 08:00-20:00
Lørdag: kl. 10:00-14:00

Spørsmål rundt strøm og energirelaterte produkter
Mandag-fredag: kl. 08:00-15:30

For spørsmål om nettleie, strømbrudd og strømnettet generelt, gå til ditt lokale nettselskap.

hjelp