For å kunne tilby deg de rette produktene eller tjenestene, trenger vi noen opplysninger om deg. Vi har også behov for generell informasjon, som navnet ditt, kontaktopplysningene dine og betalingsopplysningene dine, når du inngår en kontrakt med oss.
Kontaktinformasjon og kjøpshistorikk
Kontaktinformasjon er normalt navn, fødselsdato, bostedsadresse, e-postadresse og telefonnummer. Vi lagrer informasjon om hvilke tjenester og produkter du har kjøpt hos oss. Denne informasjonen samler vi inn ved å registrere kjøpene du gjør hos oss.
Dette er informasjon vi behandler for å kunne oppfylle vår avtale med deg, administrere ditt kundeforhold, levere og fakturere produkter og tjenester korrekt. Dersom betingelsene for ditt produkt eller kundeforholdet endres, trenger vi informasjonen for å kunne varsle deg i forkant av endringen i henhold til vilkårene. Vi benytter også denne informasjonen for å oppfylle våre rettslige forpliktelser (som hvitvaskingsloven og bokføringsloven).
Kredittinformasjon
Vi inngår avtale med våre kunder under forutsetning at kunden til enhver tid er betalingsdyktig. Noen tjenester innebærer et kredittelement, og vi har i disse tilfeller et saklig behov for å innhente kredittvurdering. Dersom det foretas kredittsjekk, vil du få tilsendt gjenpartsbrev med innholdet av kredittsjekken.
Vi lagrer kontonummeret som innbetalingen på din faktura kommer fra, når det er betalt fra samme kontonummer tre ganger på rad. Vi lagrer kontonummer for å kunne utbetale/tilbakebetale eventuelle beløp til riktig kontonummer.
Informasjon knyttet til kommunikasjon med oss
Vi lagrer opplysninger gitt via din kommunikasjon med oss, som når du kontakter kundeservice eller har annen dialog med oss. Dette er for eksempel informasjon om den dialogen vi har med deg om din bruk av våre tjenester, e-poster du sender oss og problemer du rapporterer inn. Vi lagrer denne informasjonen for å kunne gi deg best mulig service når du kontakter oss, ved at vi kjenner historikken i ditt kundeforhold. I tillegg kan vi tilpasse informasjonen vi sender deg, ut fra hvilke spørsmål du har stilt vår kundeserviceavdeling tidligere; for eksempel for å gi deg tips om selvbetjeningsløsninger eller enklere måter å betale faktura på.
Preferanser og tilpasning av kundekommunikasjon
Vi lagrer informasjon om hvilke produkter og tjenester du er interessert i. Denne informasjonen får vi ved at du selv oppgir interesser og ved at vi ser hvilke produkter og tjenester du kjøper av oss. Formålet med å behandle denne informasjonen er å være relevant i kommunikasjonen med deg, for at du skal få mest mulig ut av kundeforholdet ditt med oss. Som en del av vår kundepleie sender vi deg markedsføring om tilsvarende varer og tjenester som du har hos oss.
Vi tilpasser vår kundekommunikasjon gjennom at vi bruker informasjon registrert for å sikre at du ikke får markedsføring av produkter som ikke er relevante for deg. Vi bruker adresse for å sikre at du bare blir tilbudt tjenester tilgjengelige på din adresse, vi bruker for eksempel informasjon om du har aktiv avtale om e-faktura for å tilpasse om du skal eller ikke skal ha informasjon om dette, vi bruker informasjon om alder for å tilpasse at bare de som er i målgruppen får markedsføring om spesielle tilbud for unge og så videre.
Dersom du samtykker til det, benytter vi også din informasjon for å tilby deg nye varer, tjenester og kundefordeler som vi tror kan være interessante for deg.
I tillegg til kundekommunikasjon via e-post/sms, er vi aktive på plattformer som Facebook og Instagram, og vi bruker de samme opplysningene for å sikre at markedsføring via disse kanalene er relevant for deg.
Husk at du enkelt kan administrere dine samtykker og preferanser via Min side.
Bruksinformasjon
Vi lagrer informasjon om ditt bruksmønster. Dette inkluderer når du logger inn og ut av kontoen, kjøp og bestillinger, og andre klikk og navigasjon på våre plattformer. Disse opplysningene samler vi inn ved hjelp av informasjonskapsler. Våre nettsider bruker informasjonskapsler (cookies), slik at du kan utføre selvbetjening og vi kan gi deg bedre service og innhold.
Hvordan bruker Haugaland Kraft informasjonen på mobile enheter?
Vi tilbyr apper som vi også innhenter personlige opplysninger gjennom. Dette fungerer i stor grad på samme måte som når vi samler inn informasjon via nettsidene våre.
Hvordan bruker Haugaland Kraft informasjon tilknyttet sosiale medier?
Sosiale medier kan være koblet opp mot tjenestene som tilbys av Haugaland Kraft på ulike måter, noe som innebærer at vi innhenter noen av de personlige opplysningene dine derfra, eller at de aktuelle sosiale mediene vil motta noen av opplysningene dine fra oss.
Hva slags sikkerhets- og lagringsrutiner opererer Haugaland Kraft med for å beskytte personlige opplysninger?
Vi overholder gjeldende og relevante prosedyrer for å forhindre uautorisert adgang til og misbruk av personlige opplysninger som vi behandler.
Hvordan behandler Haugaland Kraft personlige opplysninger som tilhører barn?
Tjenestene som tilbys av Haugaland Kraft, er kun tillatt å bruke av personer som har fylt 16 år. Vi innhenter og behandler kun informasjon om barn dersom vi har fått samtykke til dette av foreldrene eller de foresatte, eller når opplysningene er oppgitt av foreldrene eller de foresatte.
Utlevering av personinformasjon
I de tilfellene hvor vi bruker underleverandører som behandler personopplysninger på vegne av oss, tegner vi egne databehandleravtaler og du kan være trygg på at opplysningene dine kun blir brukt til det formålet som er avtalt med leverandøren. Det vil for eksempel si at de som fakturerer for oss, kun skal bruke opplysningene de får fra oss for å fakturere, ikke noe annet.
Vi bruker underleverandører til å bistå med teknisk og administrativ drift av våre tjenester, for eksempel fakturatjenester, drift av IT-plattform, markedsføring og lignende.
Av sikkerhetsmessige årsaker oppgir vi ikke navn på våre underleverandører i denne personvernerklæringen.
Vi vil ellers ikke dele din kundeinformasjon med utenforstående med mindre utlevering av personopplysningene skjer:
- med samtykke fra den som opplysningen gjelder,
- med hjemmel i lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov,
- etter pålegg fra en domstol eller annen myndighet, eller
- som ledd i betalingsinnkreving mv., hvor det foreligger saklige grunner.
Kundeundersøkelser
Når du har vært i kontakt med Haugaland Kraft, kan vi sende deg en undersøkelse for å spørre deg om hvordan din opplevelse var. På denne måten lærer vi hvordan vi kan forbedre oss. Dersom en av våre leverandører inngår i leveransen til deg, vil opplysningene du gir oss kunne bli delt med dem. Det er frivillig å svare på undersøkelser. Dersom du ikke ønsker å dele denne typen opplysninger med oss, velger du å ikke svare på undersøkelser.