Har du nettverksproblemer? På denne siden hjelper vi deg med å finne ut hvordan du får mest ut av din internett-tjeneste fra Altibox, hva du kan gjøre selv for å løse problemer knyttet til din nettforbindelse og hvordan du setter opp ditt hjemmenettverk.

Tregt eller ustabilt internett?

1. Restart nettverket ditt

Slå av og på hjemmesentralen, routere og signalforsterkere. Deretter slår du av og på alt utstyr som er koblet til internett hjemme hos deg.

2. Dekning: Sett boksen på riktig sted

Det trådløse signalet fra hjemmesentralen blir svakere når det passerer gjennom vegger, etasjeskillere, mur, stein, møbler og andre gjenstander på vei til pc-en, nettbrettet eller mobilen din. Derfor bør du sette din egne trådløse ruter på et åpent sted i huset. NB! Selve hjemmesentralen må ikke flyttes.

Sjekk selv: Ta med deg nettbrett eller mobil og test hastigheten rett ved hjemmesentralen eller din trådløse ruter. Hvis resultatet nå er mye bedre, betyr det at du må fjerne hindringer eller sette inn egne trådløse rutere som Google Wifi for å få like god dekning i hele huset.

3. Ikke koble alt opp trådløst

Du bruker mer av den trådløse kapasiteten for hver mobil, datamaskin og hvert nettbrett du kobler til nettverket. Husk at spill-PCer og Playstation fungerer bedre med kabel, samtidig som det trådløse nettverket blir kjappere uten spilltrafikken.

4. Har du gammelt nettverksutstyr?

Hvis du kjøper utstyr fra andre enn Altibox, bør du se etter AC-betegnelse (nettverksstandard 802.11ac).

5. Velg riktig nett: 2,4 eller 5 GHz?

Mens 2,4 GHz-nettet har best dekning, har 5 GHz-nettet høyest hastighet. Les mer om hastighet og dekning.

For de fleste som har nytt utstyr og god dekning i huset, vil 5 GHz gi det beste resultatet. Altibox anbefaler alltid å koble nye mobiltelefoner til 5 GHz-nettet. Fungerer det dårlig, bør du gå til 2,4 GHz.

Under Internett/Avanserte innstillinger på Mine sider kan du også kopiere innstillingene for 2,4 GHz-nettverket til 5 GHz-nettverket. Da slår de seg sammen og kan i visse situasjoner gi det beste resultatet.

Relaterte problemstillinger

Hva gjør du hvis nettverket er nede?

Hvis du ikke kommer på nett, kan det skyldes feil utenfor din bolig, det kan skyldes feil på nettverksutstyr hjemme hos deg, eller feil på den enheten du prøver å komme på nett med.

Noen enkle steg for å komme på nett igjen:

  1. Restart hjemmesentralen ved å dra ut stikkontakten.
  2. Restart Wifi Pluss og Google Wifi-enheter hvis du har slike.
  3. Restart egen ruter, hvis denne er koblet til hjemmesentralen.
  4. Prøv nettet med en annen laptop eller mobiltelefon.
  5. Sjekk at kablene er hele og koblet ordentlig til hjemmesentralen.
  6. Logg på Mine Sider for å se driftsmeldinger for ditt område.

Fremdeles ikke på nett?

Finn svaret i brukerveiledningen til din hjemmesentral eller kontakt oss.

Har du fortsatt problemer? Kontakt oss