Unngå å bli lurt
Unngå å bli lurt av falske e-poster
Vi har fått varsler om et målrettet e-post forsøk som vil lure kunder til å dele/endre sitt brukernavn og passord, at passordet ditt er endret, men at du kan trykke på vedlagt link for å tilbakestille.
Ikke bli lurt! Slik prøver svindlerne å lure deg med såkalt phishing
Det er populært blant svindlere å bruke kjente merkevarer til å lure kunder. Det gjelder dessverre også for Haugaland Kraft og Altibox. Her får du informasjonen du trenger for å ikke bli lurt av såkalt “phishing”.
Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det antakeligvis det. Derfor oppfordrer vi deg til å være kritisk til tilbud, bekreftelser og konkurranser – særlig hvis du får beskjed om at du har vunnet i en konkurranse du ikke husker å ha vært med på!
Noen tegn på at du er utsatt for eller forsøk på phishing:
• Du har fått en link via chat som ser rar ut og har en ukjent nettadresse som du aldri har hatt et forhold til
• Du har fått en link på e-posten som kommer til en mailadresse du ikke har oppgitt eller er for deg en ukjent avsender
• Du har blitt bedt om å legge inn personlig informasjon (brukernavn og passord) på en link / nettsted som ser ut som å utgi seg for å være din internett-/tv-leverandør.
• Du blir bedt om å oppdatere kontoinformasjonen i en bank du ikke kjenner til
• E-posten kommer til en mailadresse du ikke har oppgitt til leverandøren din
• Linken i e-posten peker til en annen side enn det teksten tilsier
• Linken til siden starter med HTTP:// i stedet for HTTPS://
Bruk sunn fornuft. Du trenger absolutt ikke oppgi sensitiv informasjon som passord, kredittkortinformasjon etc. i en e-post. Husk også å sjekke adressen i nettleseren din – om det virker sannsynlig at leverandøren din har en slik adresse. Vær varsom med å gjenbruke passordet ditt for flere tjenester. Slike tjenester kan kompromitteres og en risikerer å få flere av tjenestene man bruker hacket.