Marianne, Stine Marie og Kai hjelper folk med teknologi ute i distriktene:

– Vi visste ikke at det kom til å bli så populært

Har du eller noen du kjenner behov for litt mer oversikt over fjernkontrollen, tv-funksjonene, appene og strømmetjenestene? Det gjelder flere enn man kanskje tror. Dette ønsker Marianne, Stine Marie og Kai å gjøre noe med. Kursene er gratis, og foregår i nærmiljøet til de som deltar.

Foto og tekst: Kristine Thorsen Eikeland

Laget av: Amedia Innholdsbyrå

Det er en fin formiddag, og lukten av nytraktet kaffe og sjokolade fyller lokalene. Nysgjerrige oppmøtte kommer sigende inn, og praten går lett.

På bordet ligger fjernkontroller, brosjyrer, notatblokker, dekodere og nettbrett. Det er mye latter, stort engasjement og mange spørsmål.

Felles for dem alle er at de ønsker å vite mer om de mange mulighetene som finnes i Altibox-universet.

– Vi visste ikke at disse gratiskursene kom til å bli så populære, forteller Marianne Bakkevold Vassnes. Hun jobber som rådgiver og selger mot privatmarkedet i Haugaland Kraft Fiber.

Teknologien er ikke bare for de unge. Den er for alle, mener Marianne.

– Det er et stort ønske at kundene våre skal få mest mulig nytte av produktene og tjenestene. Vi håper med disse kursene at vi kan utgjøre en forskjell i folks hverdag. I den digitale hverdagen bør det være rom for alle. Vi ønsker å gi seniorer den tryggheten de trenger for å utforske og dra nytte av de mange mulighetene som finnes. Gjennom kurset ønsker vi å bidra til inkludering.

I den digitale hverdagen bør det være rom for alle. Vi ønsker å gi seniorer den tryggheten de trenger for å utforske og dra nytte av de mange mulighetene som finnes. Gjennom kurset ønsker vi å bidra til inkludering.

Marianne Bakkevold Vassnes, rådgiver Haugaland Kraft Fiber
DSC04743

Stor pågang

Teknologien har blitt en selvsagt del av hverdagen vår. Vi har tilgang til et hav av apper og underholdning rett fra sofakroken, hytta, bobilen eller stranda.

– Det er ikke alltid like lett å orientere seg for de som ikke er vokst opp med teknologi. De er jo vant til analog-tv. Vi i Haugaland Kraft Fiber opplevde at mange satt med de samme spørsmålene, påpeker Marianne.

– Derfor ble vi inspirert til å arrangere gratis tv- og strømmekurs ute i distriktene der kundene bor. Det er viktig for oss å være til stede og lett tilgjengelig lokalt. Det skal være trygt og enkelt å være kunde hos oss.

Det har resultert i fulltegnede Altibox-kurs både i Åkrehamn, Haugesund, Stord og Sauda.

– Vi lurte litt på om det kom noen, men det har jo vært stappfullt. Mange ønsker å skrive seg på ventelister, og deltakerne spør om kursene kan holdes igjen. Folk spør om vi også kan ha kurs på kveldstid. Deltakerne forteller at de har lært mye, og at det er godt å få personlig oppfølging. De synes det er både uformelt og hyggelig, opplyser hun.

Lærer å blir trygge

Det er ikke alle som har et like nært forhold til teknologien i hjemmet sitt. Noen ønsker å lære om de grunnleggende funksjonene, mens andre deltar fordi de vil lære enda mer.

– For enkelte kan det faktisk virke litt skummelt å trykke på knappene. En del er litt engstelige for å prøve selv. På kursene lærer de at det er lite som kan gå galt, betrygger Stine Marie Aslaksen, som er en av kursholderne og kundeoppfølger på fiber.

Stine Marie forteller at tilbakemeldingene er svært positive. Det beskrives som et etterlengtet tilbud, som hjelper folk til å bli tryggere.

– Her kan folk stille spørsmål om alt det de lurer på. Vi går nøye gjennom det grunnleggende ved å vise hvordan det fungerer i praksis, fremhever hun.

– Det er utrolig givende å få møte kundene på denne måten. Det er fantastisk å se hvordan eldre tar i bruk teknologi og oppdager nye ting. Alle bør få muligheten til å lære og ta del i den digitale verdenen. ¨

DSC04548

Veldig kjekt å være med

Rundt bordet samles damer og menn i ulike aldre. De er ikke redde for å stille spørsmål, og det er mye smil, humor og livlig prat. Det er en engasjert gjeng som ønsker å forstå mest mulig. De hjelper også hverandre underveis.

Det er all grunn til å tro at disse kursene ikke bare er nyttige, men også svært sosiale og koselige.

Inger Hegreberg fra Kopervik er en av deltakerne som skryter av kurset.

– Dette var helt topp. Jeg ønsker meg enda mer av dette. For oss pensjonister, som jo står utenfor arbeidslivet, så kan det være greit å få noen oppdateringer. Man ønsker å kunne ordne ting selv, men mange blir jo avhengig av å få hjelp av barn og barnebarn, forteller hun og tilføyer:

– Teknologien er i en rivende utvikling, og det er kjekt å lære mer. Mange pensjonister er ivrige etter å både lære og tilpasse seg. Derfor er dette kurset viktig. Man blir aldri utlært på disse tingene. Jeg synes det er nyttig å skrive ned kunnskapen etterhvert. Dessuten er det hyggelig at vi får personlig oppfølging. Jeg setter stor pris på å kunne snakke med et menneske. Der er Haugaland Kraft veldig flinke.

DSC04562

Det er genialt

En annen som er strålende fornøyd med kurset er Alf Petter Fosse fra Kopervik.

Som pensjonist trives han godt med å gå tur tidlig på dagen. Da var det hyggelig å kunne svinge innom kurset etterpå.

– Dette var et flott tiltak. Folk er flinke til å stille spørsmål. Selv har jeg god erfaring med data fra arbeidslivet, og kunne mye fra før. Men jeg ser at enkelte som er på min alder er redde for å prøve. De har en enorm respekt for teknologien, men man må bare våge.

– En lærer ved å prøve seg frem. Alt kan fikses. Det er ingenting som kan slettes eller ødelegges permanent.

Alf Petter er en av dem som virkelig omfavner utviklingen innen tv-teknologi.

– Altibox fungerer veldig bra. Jeg bruker det også mye når jeg er på hytta. Går jeg glipp av noe eller blir opptatt, så er det bare å spole eller sette på pause. Det er genialt. Jeg er svært glad i Tv2 Play Basic. Sport liker jeg godt å følge med på, og særlig fotball, forteller han smilende.

DSC04505

– Glimrende for meg

Åkrabuen Jostein Mosnes-Holmen er også imponert over kurset. Som pensjonert redaktør er heller ikke han ukjent med data og teknologi.

– Det var kjekt å få muligheten til å komme her. Haugaland Kraft Fiber har laget en veldig hyggelig og sosial ramme rundt dette, påpeker han.

Strømmetjenester har blitt stadig mer populære. Alt dette finnes i Alibox-universet.

– Jeg trives godt med Altibox-appen. Det å kunne ha underholdningen med seg hvor som helst er glimrende for meg. Gjennom appen har jeg fått tilgang til et mangfold av underholdning. Favoritten er definitivt psykologiske thrillere med et godt plot, understreker Jostein.

DSC04516

Gull for mange

Stine Marie og de andre kursholderne går grundig gjennom viktige temaer.

Alt fra funksjoner på dekoderne og fjernkontrollene, til hvordan en finner og sorterer favorittprogrammene. De er også innom begreper som tv-guide, opptak, apper, strømming og ikke minst “Mine sider”.

Det er ikke alle som vet at de kan ta opptak av programmene. Andre igjen er racer på både Netflix og NRK-appen.

Men begreper som gaming og Xbox blir for det meste møtt med smil og latter fra deltakerne.

– Noen har spørsmål om YouTube, mens andre lurer på hvor de kan følge med på fotball. Det å kunne ta dekoderen med på hytta eller i bobilen, eller strømme via nettbrett og mobil er gull for mange, forteller hun.

Skorter ikke på kundeservicen

– Hva skjer når man mister fjernkontrollen i gulvet?, lurer en deltaker på.

En annen kan fortelle at det er katten som er årsaken til at fjernkontrollen får unngjelde.

– Katten har en forkjærllghet for fjernkontrollen, noe som gjør at den blir slengt i veggen, sier han lattermildt.

Det skorter ikke på kundeservicen i Haugaland Kraft Fiber.

– Du får en ny med deg i dag, kan Stine Marie trøste med.

IMG-8500

Setter opp nye kurs

Kursene har truffet et behov i regionen, og det betyr spesielt mye for flere av deltakerne at det foregår i nærmiljøet.

– Vi ønsker å nå ut til alle kundene som trenger dette, uavhengig av hvor de bor. Ved å holde kursene i distriktene, gjør vi det mulig å delta uten å måtte reise for langt. Vi skal sette opp flere kurs til høsten, og det vil bli sendt ut nyhetsbrev om dette. Vi gleder oss veldig, forteller Marianne.

DSC04545

Kommer hjem til deg

Om det skulle oppstå tekniske utfordringer hjemme, som hverken lar seg løse via telefon eller kurs, så finnes allikevel hjelp å få.

Da er IT-tekniker Kai Bjørnsen den rette personen å snakke med. Du får raskt besøk, om du skulle trenge hjelp.

Dette er en del av Haugaland Kraft Fiber sin nye satsing. Med NettOpp-tjenesten tilbys kundene hjemmebesøk av fagfolk.

– Vi tilbyr hjemmebesøk om kundene trenger det. Vi kan hjelpe med alt fra wifi til data, tv, media og smart-hjem. Det er ikke bare de eldre som trenger hjelp fra oss. Vi får også henvendelser fra de som er yngre. Det er ikke alltid så lett å vite hva som er kompatibelt utstyr eller hvordan en skal koble opp ting. Her kan vi guide deg, fremhever Kai.

– Det er utrolig givende å få lov til å hjelpe kundene på denne måten!